Animasi Edukasi Pemanfaatan dan Pengolahan Limbah dalam Menjaga Lingkungan Sekitar untuk Masyarakat
Main Article Content
Abstract
Indonesia is considered one of the largest contributors to waste in the world. The low enthusiasm of the Indonesian community in disposing of waste properly can lead to air, water, and soil pollution. Therefore, creating an educational animation on waste management and utilization to promote environmental conservation is beneficial for increasing public awareness of waste within the environment. The method used in creating this animation is the MDLC (Multimedia Development Life Cycle) model, consisting of six stages: concept, design, material gathering, assembly, testing, and distribution.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
V. Oktavia, Pencemaran Limbah di Teluk Lampung Rugikan Nelayan, [Online] Available: https://www.kompas.id/baca/nusantara/2022/03/11/pencemaran-limbah-di-teluk-lampung-rugikan-nelayan (Diakses pada 10 Maret 2023), 2022.
E. Sunarsih, Konsep Pengolahan Limbah Rumah Tangga Dalam Upaya Pencegahan Pencemaran Lingkungan, Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat, Vol. 5, No. 3, pp. 162-167, 2014.
E. Yesty & D. R. Putri, 2D & 3D Modelling Monumen Bersejarah Yogyakarta sebagai Media Edukasi Interaktif berbasis Virtual Reality, JURNAL MULTINETICS, Vol. 4, No. 1, pp. 1-7, 2018.
I. M. R. A. Jaya, I. G. M. Darmawiguna, & M. W. A. Kesiman, Pengembangan Film Animasi 2 Dimensi Sejarah Perang Jagaraga, KARMAPATI, Vol. 9, No. 3, pp. 222-231, 2020, doi: 10.23887/karmapati.v9i3.29621.
B. S. Lubis, S. P. Sari, E. F. S. Siregar, & I. H. Batubara, Pemanfaatan Adobe Illustrator (AI) Sebagai Aplikasi Desain Bahan Ajar Berbasis Komik, Aksiologiya, pp. 624-635, Vol. 6, No. 4, 2022, doi: 10.30651/aks.v6i4.9851
Y. Efendi, Lusiana, R. Muzawi, Karpen, & W. Agustin, Pelatihan Adobe Effects Untuk Meningkatkan Kreatifitas Siswa Jurusan Multimedia SMK Muhammadiyah 2 Pekanbaru, Journal of Computer Science Community Service, Vol. 2, No. 1, pp. 39-45, 2022, doi: 10.31849/jcoscis.v2i1.8387.
V. Sari, M. Pritandhari, & T. Ratnawuri, Pengembangan Multimedia Interaktif Berbantu Adobe Premiere Pro Sebagai Media Pembelajaran IPS Terpadu Materi Kebutuhan Manusia, Edunomia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi, Vol. 2, No. 2, pp. 131-141, 2022.
W. Budiaji, Skala Pengukuran dan Jumlah Respon Skala Likert, Jurnal Ilmu Pertanian dan Perikanan, Vol. 2, No. 2, pp. 127-133, 2013.
D. E. Nurcahyo, Pembuatan Modul Elektronik (E-Modul) sebagai Solusi Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19 Pada Mata Kuliah Animasi Grafis di Prodi Film dan Televisi ISI Surakarta, Prosiding: Seni, Teknologi, dan Masyarakat, Vol. 4, No. 1, pp: 36-45. 2021.
N. Azis, Pelatihan Animasi Tingkat Basic menggunakan Adobe Flash Pada Siswa SMK Hutama Pondok Gede Bekasi-Jawa Barat, KRIDA CENDIKIA, Vol. 1, No. 3, pp. 1-7, 2021.
D. A. Shofiana, M. R. R. A. Sobri, & M. K. Putri. Sistem Penilaian Angka Kredit Pegawai pada Program Pelatihan Mandiri di BPKP Provinsi Lampung. Jurnal Pepadun, Vol. 4, No. 1, pp. 1–9, 2023. doi.org: 10.23960/pepadun.v4i1.141